lørdag 10. juli 2010

God NM-innsats

De to Molde-spillerne som deltok i landsturneringen kan begge si seg godt fornøyd med resultatet etter at siste runde ble avviklet i dag. Erling Sætervik avsluttet med 3 poeng på de 4 siste rundene, og endte dermed på 5 poeng, og en liten ratingfremgang.

I kadett endte Arne Morten Kästel på 4.5 poeng på de 9 rundene, dette bekrefter nivået Arne Morten har holdt det siste året, og gir ytterligere ratingfremgang. Spesielt er det sterkt med 3 poeng på de 4 partiene med sort.

Av øvrige resultat gratulerer vi Kristiansunds Edwin David med 2. plass i klasse Mester, og dermed opprykk til neste års eliteklasse. I årets eliteklasse var det 4 som endte på samme poengsum og dermed må ut i stikkamp. Neste års landsturnering arrangeres av Sjakklubben av 1911, og spilles i Njårdhallen i Oslo. Vi håper på bedre deltagelse fra Molde der.

5 kommentarer:

  1. Gode prestasjoner både av Moldensere og Kristiansundere! :-)

    SvarSlett
  2. På rent personlig plan må jeg nesten nevne at jeg blir skuffet over innsatsen som legges ned for å få flere til å følge med på NM i år. Det er første gang siden Alta i 1996 at jeg ikke er tilstede selv, og jeg ble stadig mer frustrert over hvor vanskelig det var å følge med. Som tidligere arrangør selv er jeg selvsagt klar over hvor vanskelig det er å få tiden til å strekke til, men om en ikke klarer å gjøre det bedre bør en heller velge å ikke arrangere turneringen. Siden jeg ikke var der selv vet jeg ikke hvordan det var på spillestedet, men jeg regner med det fungerte bra der, alt jeg klager på er mengden informasjon som kommer til oss som følger med hjemmefra.

    Det var (om jeg ikke har gått glipp av noe) ingen nyheter på hjemmesiden under hele NM-uken utenom en notis om at Simen hadde vunnet NM i lynsjakk, og resultatene fra finalen i Mester/Elite der. Det eneste andre som ble offentliggjort var resultatene, som blir automatisk lagt ut så fort det legges inn i TurneringsService. Det ble ikke produsert bulletin, så det var selvsagt da heller ikke noe slikt å få lagt ut på nettet. Såvidt jeg vet ble ingen parti lagt ut (utenom de som ble overført live), og ingen bilder er tilgjengelig.

    Jeg syns ikke det er godt nok, det er fortsatt mulig å tjene brukbart med penger på å arrangere et NM, selv om det nok er mindre penger i det enn det var for noen år siden, og da mener jeg et minimum bør være en oppdatert hjemmeside, nyheter fra hver runde og en viss mulighet for interaksjon.

    Ideelt sett bør en ha liveblog fra hver runde, en hjemmeside med nyheter og bilder, en aktiv tilstedeværelse på de populære sosiale mediene (facebook/twitter) og diverse annet for å inkludere både spillerne og tilskuere i mye større grad. Det er selvsagt vanskelig for arrangøren å få tiden til å strekke til, men det finnes garantert spillere som kunne hjulpet til, selv uten å måtte gi de store summer for det.

    Dette er i utgangspunktet ikke ment som kritikk kun av årets arrangør, men jeg oppdaget ikke problemet før i år siden jeg alltid har spilt selv, det samme gjelder forøvrig også andre turneringer, da spesielt kanskje eliteserien som jeg også har sett en del av de samme problemene i, der har en dog fått litt hjelp av at andre enn arrangøren har stilt opp, men det blir i stor grad tilfeldig, og om en skal skape et godt produkt kan en ikke kun stole på at ildsjeler som Eirik Gullaksen eller Tarjei stiller opp hver gang. /end rant

    SvarSlett
  3. Enig i det meste der. Hjemmesiden til årets Landsturnering var det ikke bryet verd å se på i det hele tatt.

    SvarSlett
  4. Vanskelig å være uenig i det du sier der. Så vidt jeg kan huske, er dette den dårligste hjemmesiden for en Landsturnering i dette årtusen. Kanskje på tide at forbundet stiller visse krav til hva man kan forvente?

    SvarSlett
  5. Når begynner sjakken igjen?

    SvarSlett